måndag 11 maj 2009

Billy Paul





Tidigare har han porträtterat Leila K. Den här gången vände Göran Olsson kameran mot den halvt bortglömde soulstjärnan Billy Paul. Resultatet: "Am I black enough for you?" inviger Tempo dokumentärfestival.

Vintern 2005 var Göran Olsson deprimerad. Varje dag gick han från sitt hem vid Slussen till jobbet på produktionsbolaget Story i Södra Hammarbyhamnen.

– Det var så jävla deppigt. Mörkt och kallt och Sovjet. Men jag lyssnade på Billy Paul och så länge jag hade hans röst i lurarna fanns det hopp. Han lättade min Weltschmerz. Till slut bestämde jag mig för att hylla honom med en film.

Tidigare hade Göran Olsson gjort uppmärksammade dokumentärer om popikonen Leila K och designern Ann-Sofie Back. Att få tag på Billy Paul, en halvt bortglömd soulstjärna från Philadelphia, var inte lätt.

– Det sades att han bodde på Rivieran. Jag såg framför mig att han gick runt i kaftan med en massa brudar. Men han bodde i ett radhus utanför Philadelphia med sin fru Blanche. Filmen kom att handla väldigt mycket om deras relation. Det blev en hyllning till det livslånga äktenskapet.

”Am I black enough for you?” är döpt efter den politiskt radikala singeln som Billy Paul släppte 1972 – när han stod på toppen av sin karriär och just hade vunnit en Grammy för hitten ”Me and Mrs Jones”. Billy låg på skivbolaget Philadelphia vars ena grundare, låtskrivaren och muslimen Kenny Gamble, tyckte att det var dags att protestera mot rasismen. Själv var Billy Paul inte lika övertygad om låtens förträfflighet. När skivförsäljningen dalade skyllde han på ”Am I black enough for you?”. Långt senare gjorde rappionjären Schoolly-D en cover av låten. Både han och Questlove från The Roots intervjuas av Göran Olsson.

– De är övertygade om att Billy Paul spelade in den låten eftersom han var trött på mainstreampubliken. Så var det inte. Billy Paul hatar ”Am I black enough for you?”. Han tyckte att det var absurt att min film skulle döpas efter den men ändrade sig efter ett tag. Jag var med när han framförde den live för första gången någonsin, tillsammans med Schoolly-D.

Göran Olsson följde med Billy Paul på turné genom USA, Brasilien och Frankrike. De pratade om kärlek, politik och soulmusik. Göran beskriver honom som en ”Zelig-människa” som under sitt liv haft kontakt med väldigt prominenta artister.

– Han var barndomsvän med Bill Cosby, han sjöng med Charlie Parker som sextonåring, han gjorde lumpen i Tyskland med Elvis Presley, han hängde med Miles Davis på sextiotalet, han blev kompis med Michael Jackson och sjöng med honom på Liza Minnellis bröllop.

”Am I black enough for you?” ser glassigare ut än Göran Olssons tidigare dokumentärer som hade en rå, realistisk skärpa. Ambitionen var att göra en ”coffeetable-film”.

– Jag hamnar lätt i undergroundestetik. Den här gången ville jag skapa något riktigt fint. Därför använde jag inte digitalkamera utan riktig film. Och jag spelade bara in på natten för att få en souligare känsla.

Inga kommentarer: